Program profilaktyczny
"MOJE BEZPIECZEŃSTWO"
- program profilaktyki Przedszkola nr 26 w Tychach -
Profilaktyka, to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi rozwojowi oraz eliminowanie czynników zagrażających zdrowiu..
Program profilaktyki przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i dostosowany do ich potrzeb rozwojowych. W swoim założeniu obejmuje pracę wychowawczo-profilaktyczną nad całością osobowości dziecka, uwzględniając kształtowanie sfery psychicznej i fizycznej.
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom stanowi podstawowe zadanie, przed którym stoją nauczyciele i rodzice. W każdym działaniu podejmowanym w przedszkolu czy w domu, staramy się wyeliminować wszelkie zagrożenia i niebezpieczeństwa. Przedszkole troszczy się nie tylko o wychowanie dzieci, ale prowadzi również działania profilaktyczne, gdyż wychowanie i profilaktyka to procesy współistniejące i uzupełniające się nawzajem. Program profilaktyki w swych oddziaływaniach jest skierowany do dzieci, nauczycieli i rodziców.
Zadania programu:
- tworzenie warunków sprzyjających bezpieczeństwu dzieci,
- wspomaganie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie bezpiecznych zachowań,
- kształtowanie postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo,
- kształtowanie postaw i umiejętności niezbędnych do podejmowania właściwych wyborów życiowych,
- promocja zdrowego stylu życia,
- tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków,
- pedagogizacja rodziców w ramach spotkań z nauczycielami, specjalistami: policją, psychologiem, pedagogiem,
- zapobieganie przemocy w rodzinie, alkoholizmowi, narkomanii i innym nałogom.
Cele programu:
- odpowiednio wczesne uświadomienie dzieciom zagrożeń, które mogą wystąpić w przedszkolu, na drodze, na placu zabaw,
- przestrzeganie zasad bezpiecznych zabaw ruchowych, poruszania się w grupie, na wycieczkach, spacerach,
- rozwijanie aktywności ruchowej,
- świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń na drodze oraz wynikających z przypadkowych spotkań z nieznajomymi, zabaw zapałkami, spożywania lekarstw, środków chemicznych, nieznanych roślin, zbliżania się do zwierząt,
- wskazywania właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,
- radzenia sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami,
- kształtowania u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia,
- nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych,
- ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem,
- promowanie i rozpowszechnianie działań prewencyjnych zmierzających do ograniczenia liczby przestępstw oraz patologii społecznej.
Zadania nauczycieli i rodziców:
- stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka w warunkach bezpieczeństwa i zdrowia,
- ukazywanie dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo,
- wyposażyć w wiedzę i umiejętności,
- ukształtować pewne postawy i nawyki wobec bezpieczeństwa i zdrowia,
- wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko.
Formy realizacji programu:
- praca indywidualna,
- zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- czynności samoobsługowe,
- prace użyteczne,
- spacery, wycieczki,
- zajęcia zorganizowane,
- uroczystości przedszkolne,
- konkursy, turnieje.
Metody realizacji:
W realizacji programu wykorzystuje się różnorodne metody, przede wszystkim aktywne, by umożliwić dzieciom aktywne doświadczenie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć.
Najważniejsze metody, które są pochodną celów i zadań, jakie stawia się w profilaktyce i w całym procesie wychowania:
- metoda organizacji środowiska - według, której podejmowane są przez nauczyciela działania w odniesieniu do właściwej organizacji życia codziennego dzieci i środowiska oraz prezentacja odpowiednich wzorów osobowych,
- metoda przekazu wiedzy - dotycząca sposobów informowania, wyjaśniania i instruktażu, w której nauczyciel oddziałuje na świadomość dziecka; istotna jest zwłaszcza w nowych sytuacjach, gdy brak dzieciom odpowiednich doświadczeń, np. wyjście poza teren przedszkola,
- metoda utrwalania pożądanych zachowań - która polega zarówno na powtarzaniu pewnych czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych, jak i na wykorzystywaniu okazji edukacyjnych, spontanicznie prowokowanych przez dzieci,
- metody aktywizujące - które w trakcie różnorodnych zabaw z dziećmi tworząc specyficzne sytuacje i okazje edukacyjne, mogą wykorzystywać w naturalny sposób dziecięcą twórczą ekspresję; istnieje całą gama metod aktywizujących dzieci, np.drama, narracja, techniki twórczego myślenia oraz analogia personalna, fantastyczna i symboliczna, a także konkursy i rozmaite techniki plastyczne.
Warunki realizacji programu:
- program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkie nauczycielki oddziałów, samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp.,
- realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola,
- wdrożenie wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpraca z rodzicami.